Waarom komen de patiënten en waar komen ze vandaan?

In Transsylvanië (Roemenië) en met name in de Subkarpaten (Oekraïne) is het bijzonder slecht gesteld met de medische voorzieningen, zowel in de ziekenhuizen als daarbuiten.

De gebouwen zijn vervallen, de inrichting en de apparatuur is verouderd en de patiënten moeten zelf hun medicijnen kopen.

Zelfs de meeste elementaire instrumenten ontbreken en de omstandigheden maken het de artsen onmogelijk hun vakkennis op peil te houden of te vergroten. Vaak wordt een verkeerde diagnose gesteld, maar zelfs als ze weten wat er aan de hand is hebben ze nog niet de mogelijkheden om de mensen te genezen.

De patiënten willen natuurlijk beter worden, maar vrijwel hun enige kans op genezing bestaat hierin dat ze naar Hongarije (Debrecen) komen om daar geholpen te worden.